You are not logged in.

The guest access to this forum was limited. Overall there are 23 Postings in this thread.
To read them all you should register yourself.

Eduard

Plantengek

• "Eduard" started this thread

(voor)Naam: Eduard

Achternaam: Ogg

Occupation: ontwerper

Provincie: limburg

Land: Nederland

Level: 25 [?]

Experience: 90,454

Next Level: 100,000

• Send private message

1

Friday, July 1st 2011, 11:41pm

Cyathea medullaris van ukkie tot volwassen plant!

Hallo mensen veel van jullie kennen het verhaal nog wel maar ik doe het nog een keertje met wat aanvullingen.
In 1996 was ik 40jaar later terug op mijn geboortegrond in Nieuw-Zeeland, wat mij daar meteen al opviel dat bij veel grote gebouwen in de steden van die prachtige grote boomvarens aangeplant waren! Ik wist niet wat ik zag! Ik had thuis wel al een kleintje maar niemand wist wat voor een soort het was, ook de plantenzaak niet! en daar was het vergeven van die prachtige planten!
In dat jaar hebben we een totaal trip gemaakt Noorder en Zuider eiland en dit alles in 3 weken tijd, wat eigenlijk veel te kort was. in 1999 hebben we de reis nog een keer overgedaan en toen 2maanden de tijd genomen, en veel boomvarensporen verzameld!
Tijdens de eerste reis heb ik op het Zuider eiland een oude boomvarenkweker leren kennen, waar ik heel veel info van kreeg plus een 5 tal jonge hele kleine piep boomvarentjes, en onder die 5 zat een kleine C,medullaris [mamakoe] en die laat ik aan de hand van dit verhaal zien hoe hij groeide en hij er nu bij staat!

Zo zag hij ongeveer uit, want alle boomvarentjes zaten opgerold in silufaan in een vhs video doos dus zal hij nog kleiner geweest zijn,

Hij heeft de eerste maanden gewoon op de vensterbank in de woonkamer gestaan, wel met een ruime schotel met water op blokjes voor de benodigde luchtvochtigheid, na een paar jaar had hij al een stammetje en ging hij samen met de andere het tuinbeeld bepalen,

Bij deze foto zie je naast de stam nog een vergelijkbaar kleintje staan!

Bij de volgende foto zitten we al weer in 2009 deze is van de verdieping gemaakt en geeft de tuinsituatie weer,

En hier een jaar later waar die voor de laatste keer de stalling ingesleept wordt, hij was te zwaar en ook te hoog 3,20 m!

Gr. Eduard.

This post has been edited 1 times, last edit by "Eduard" (Jul 2nd 2011, 10:34am)

Michael

Plant verslaafd

(voor)Naam: Michael

Occupation: Buschauffeur

Provincie: Vlaams Brabant

Land: België

Level: 44 [?]

Experience: 4,075,891

Next Level: 4,297,834

• Send private message

2

Saturday, July 2nd 2011, 10:39am

En wat doe je er dan in de winter mee nu die te zwaar en te hoog is Eduard?

Eduard

Plantengek

• "Eduard" started this thread

(voor)Naam: Eduard

Achternaam: Ogg

Occupation: ontwerper

Provincie: limburg

Land: Nederland

Level: 25 [?]

Experience: 90,454

Next Level: 100,000

• Send private message

3

Saturday, July 2nd 2011, 6:58pm

Hoi Michael, ik kon 2 dingen doen, een diepe kuil maken in de serre en de kluit laten zakken, dit zou wel gaan maar dan zit je nog met zo'n gevaarte te slepen!
2, hem ter plekke inpakken goed isoleren en met verwarmings kabel en thermostaat de winter door zien te loodsen, de laatste optie is het geworden wel een grote gok aangezien ze maar kortstondig enkele graatjes vorst mogen hebben, en ik niet wist of een 150 watt kabel hem b.v. met -20 in de plus kon houden!
We hebben wel een echte winter gehad maar meer dan -14 is het gelukkig niet geworden, en toen ging het al bijna mis -1 in de tent.
Ik laat wat foto's zien van de opbouw,

Tempex er onder geleiding voor het kabeltje op te leggen,

doosje dichtmaken en zorgen voor alle aansluitingen,

geraamte om het kunststof doosje,

En nog wat extra windschoren!

en inpakken die hap met noppenfolie,

Ik heb er voor gekozen het meeste [laatste] blad op een natuurlijke manier te laten afsterven!

Wat dan ook snel een fijt was, 3 dagen later hing alles slap!

Hier hartje winter of te wel met Kerst afgelopen jaar, maar ik zie liever een plant dan een tent, maar als het goed is blijft dit iedere winter terug komen! Toch maar een leuk ontwerp tegen aanplakken 8o want het werd al gauw de telefooncel!

En ja dan is het afwachten of er weer schot in komt,en ja de rollen komen weer omhoog!

En ja nu komt het punt waar al vaker over gesproken is, n.l. dat hij op deze manier ook wel de volle grond in zou kunnen, punt is natuurlijk wel dat je met een kale stam start en aangezien deze soort 5 a 7 rollen per zomer aanmaakt is het de vraag of het wel zinvol zou zijn om dit te gaan doen! Want stel voor eind Oktober is hij net rond, moet het blad er weer af :wacko: dus wist ik nog niet hoe snel een kale stam rollen uitgooit en hoeveel, en heb ik mij zelf gesteld tot eind Mei te wachten, zou hij dan minimaal 3 rollen uitgegooid hebben zou hij de volle grond in gaan!

En hier bevrijd uit zijn omhulsel,eind Maart, en de C.australis en beneden de D.antarctica houden elkaar gezelschap, die zijn als eerste naar buiten gekomen en verdragen wel wat nachtvorst.

En maar wachten , en dan duurt het lang! De eerste 2 rollen komen omhoog,

en nu hopen dat de derde rol ook snel komt want ze komen tergend langzaam omhoog, en een mini blaadje erbij! En ja hoor op de valreep komt nr.3 omhoog half Mei,

typische vorm voor een medullaris blad,

En ja zin of geen zin deze jonge ging de grond in! Geen zin omdat ik wist wat op die plek allemaal door mijzelf 16 jaar daarvoor van puin in de grond is gestort! en dat moest er weer uit, deze plek is de beste plek waar hij de mooiste kroon aan maakte dus zodoende, wordt vervolgd.
Gr. Eduard.

This post has been edited 2 times, last edit by "Eduard" (Jul 3rd 2011, 2:04pm)