You are not logged in.

The guest access to this forum was limited. Overall there are 17 Postings in this thread.
To read them all you should register yourself.

maurits187

Gevorderde

• "maurits187" started this thread

(voor)Naam: maurits

Occupation: productiemedewerker

Provincie: invullen aub

Land: Nederland

Level: 39 [?]

Experience: 1,488,796

Next Level: 1,757,916

• Send private message

1

Sunday, January 29th 2012, 7:25pm

Zaaien op agar agar

Ik heb nu heel wat petrischaaltjes in de koelkast liggen met daarin zaadjes gestratificeerd op agar agar. Nu zie ik dat in sommige potjes schimmel ontstaat in de agar en sommige zaden gaan ook schimmelen.

Ik heb 25 gram agar bereid met 2.5 liter water.

Nu vraag ik mij af is er een manier (toevoeging ?) om de agar langer steriel te houden. Ik heb de indruk dat de agar minder snel schimmelt op kamertemperatuur, maar het is een ideale manier om de zaden koude stratificatie te geven. Beter dan potjes met zand in de koelkast.

Kan ik de zaden ook met iets behandelen dat er geen schimmelvorming kan ontstaan op de zaden? en iets toevoegen aan de agar zodat het langer steriel blijft?
www.tropische-tuin.nl
Gek op Australische planten

This post has been edited 1 times, last edit by "maurits187" (Jan 29th 2012, 7:48pm)

florifacies

Plantengek

(voor)Naam: Han

Occupation: bioloog

Provincie: Flevoland

Land: Nederland

Level: 28 [?]

Experience: 171,541

Next Level: 195,661

• Send private message

2

Sunday, January 29th 2012, 8:45pm

Je zou de agaroplossing kunnen verwarmen tot minimaal 60 °C. De meeste schimmelsporen leggen dan wel het loodje. Ik weet niet precies hoe hoog je agar kunt verwarmen, dat is een kwestie van experimenteren. Je kunt beginnen met gekookt water en daarin na gedeeltelijke afkoeling agar of agarose oplossen. De zaden moet je ontsmetten. Daarover is genoeg informatie op internet. Tenslotte kun je nog een fungicide aan de agargel toevoegen bv Amphotericine.

Kool

Plantengek

Level: 33 [?]

Experience: 522,602

Next Level: 555,345

• Send private message

3

Sunday, January 29th 2012, 9:44pm

doop de zaden 5 procent oplossing met bleek daarna afpoelen met steriel water

de AGar2 zo hoog mogelijk verwarmen

schaaltjes, handen, werkblad moeten ook schoon zijn
Love, cooking and gardening should be approached with the same abandon.

The guest access to this forum was limited. Overall there are 17 Postings in this thread.
To read them all you should register yourself.

Counter:

Hits today: 424 | Hits yesterday: 1,746 | Hits record: 4,811 | Hits total: 530,973