You are not logged in.

The guest access to this forum was limited. Overall there are 208 Postings in this thread.
To read them all you should register yourself.

• "kroisos" started this thread
  • Belgium

(voor)Naam: kristof

Occupation: bouwen van voilieres

Provincie: invullen aub

Land: België

Level: 46 [?]

Experience: 5.604.908

Next Level: 6.058.010

• Send private message

Pisces

1

Tuesday, December 29th 2009, 5:52pm

Chamaerops winterhardheid

welke Chamaerops is nu het winterhardst? erg moeilijke vraag. is het de var cerifera, var vulcano of de 'gewone' humilis en zijn andere varianten? hier bij mij lijkt de vulcano het sterkst omdat ik bij geen enkele van mijn twee exemplaren in de tuin nog nooit schade heb gezien. de cerifera heb ik er ook twee van, waarvan een eens speerrot heeft opgelopen, de andere ook nog nooit schade gezien. van de 'gewone' humilis heb ik er meerdere in de tuin en daar zijn er ook exemplaren van die nooit schade hebben en die wel eens schade hebben.
velen zeggen dat de de cerifera de hardste is maar eerlijk gezegd denk ik nog altijd dat de gewone humilis het sterkste is of kan zijn als je planten hebt met een goede afkomst. ik hou nu al een tijdje enkele weerstations in de gaten die op meer dan +1000m in het atlasgebergte staan en ben verast over hoe warm het daar op die hoogte zelfs deze tijden blijft. +20°C is redelijk normaal en heb er tot nu toe nog geen vorst gezien + het is er kurkdroog. ze zullen er ongetwijfeld wel af en toe vorst zien en mss ook wel een -10°C voor een heel korte periode maar het warmt er erg snel op tijdens de dag. eigenlijk lijkt dit dus niet zo'n ideale plaats voor een Chamaerops in onze winters.
voor winterharde Chamaerops lijkt Italië wel een goeie plaats. tijdens afgelopen vorstperiode waren er ettelijke plaatsen ver onder het vriespunt en ook tijdens de dagen bleef het er erg koud, ook plaatsen langs de westkust waar je mss wel nog wilde populaties hebt groeien. de povlake was berekoud maar daar komen geen wilde populaties voor maar ze worden er wel al honderden jaren gegroeid en mss zijn ze in die tijd zodanig aangepast aan zo'n koude perioden dat ze iets meer aankunnen dan hun wilde voorouders?. lijkt me wel een goed idee om zaden op zo'n plaatsen te verzamelen...

gr
Kristof

Netherlands

(voor)Naam: ramon

Occupation: hovenier/palmverkoper

Provincie: overijssel

Land: Nederland

Level: 36 [?]

Experience: 918.799

Next Level: 1.000.000

• Send private message

Capricorn

2

Tuesday, December 29th 2009, 6:08pm

ik heb een Chamaerops humilis,Chamaerops vulcano en een Chamaerops cerifera in de tuin en de gewone Chamaerops humilis komt het beste de winter door.
van alle 3 aangeplante soorten is de hoofd stam de 1e winter bevroren en de zij uitlopers hebben de plant herstelt

de Chamaerops humilis heb ik nu 8 jaar in de tuin staan en de zijscheuten hebben nooit last van de winter gehad (ook niet de afgelopen winter)
de Chamaerops cerifera heb ik 3 jaar in de tuin en elk jaar bevriezen alle bladeren waarna hij weer uitloopt, zelfs nu na deze eerste vorst zie ik het blad al bruin verkleuren
de Chamaerops vulcano heb ik nu 3 jaar in de tuin en bij vorst kouder dan -10 heeft hij een klein beetje blad schade

mijn ervaring:

Chamaerops humilis goed vorst bestendig
Chamaerops vulcano matig vorst bestendig
Chamaerops cerifera slecht vorst bestendig
Wee aajt drok is, koomp vaak te laat

• "kroisos" started this thread
  • Belgium

(voor)Naam: kristof

Occupation: bouwen van voilieres

Provincie: invullen aub

Land: België

Level: 46 [?]

Experience: 5.604.908

Next Level: 6.058.010

• Send private message

Pisces

3

Tuesday, December 29th 2009, 6:13pm

zie je, de resultaten met cerifera zijn erg gemixed...bij jouw vertoont die dus als eerste schade en bij anderen lijkt het de sterkste maar overal lijkt de 'gewone' humilis er zich altijd wel door te slaan, ook na stevige speerrot. heb eigenlijk geen idee waar de vulcano origineel groeit. dat hij van het eiland vulcano komt is denk ik een fabeltje.

gr
Kristof

The guest access to this forum was limited. Overall there are 208 Postings in this thread.
To read them all you should register yourself.