You are not logged in.

The guest access to this forum was limited. Overall there are 24 Postings in this thread.
To read them all you should register yourself.

• "minorgarden" started this thread

(voor)Naam: Jan

Occupation: retired

Provincie: Cornwall

Land: anders/other

Level: 23 [?]

Experience: 49.838

Next Level: 62.494

• Send private message

Taurus

1

Monday, February 8th 2010, 8:54pm

Roland's seeds

Hallo Cycad group

Hier is een update voor wat betreft de zaden die we via Roland geimporteerd hebben.

Alle zaden zijn geplant in vermiculite in een gesloten propagator met de temperatuur op 28C

E gratus: deze zaden waren zo goedkoop dat ik dacht als ik er 10 of 20 uit de bestelde 100 produceer ben ik al tevreden, uiteindelijk heb ik 35 ontkiemde zaden en ben daar blij mee.
De overige 65 zaden konden niet ontkiemen omdat er geen embryo aanwezig was.

E nubimontanus: Op het ogenblik na vier weken ; 5 ontkiemde zaden uit een totaal van 10, gewoonlijk komt er nog wel een laatkomertje uit, dus ik reken op 60 tot 70%. wat voor deze zeldzame zaden goed is.

Ceratozamia hildae : 17 ontkiemde zaden uit een totaal van 25 dus een goed resultaat, dit is het maximum,omdat de overige 8 zaden geen embryo bevatten.

E. cerinus: Zover, 25 ontkiemde zaden uit 50 en iedere dag komen er 1of 2 bij. Zogauw dat stopt zal ik de resterende zaden openmaken om de ontkieming te finaliseren.

E trispinosus. gisteren 20 zaden opgeplant en wachten af wat het wordt

Ik vind de resultaten zover zeer bemoedigend en hoop dat de overige deelnemers in Roland's initiatief dezelfde of betere resultaten behalen.
groeten
jan
Jan

Jim

Intermediate

Belgium

(voor)Naam: Filip

Occupation: gediplomeerde Lichamelijke Opvoeding & Biologie

Provincie: Oost-Vlaanderen

Land: België

Level: 30 [?]

Experience: 297.258

Next Level: 300.073

• Send private message

Aries

2

Monday, February 8th 2010, 10:15pm

Jan, doe jij iets waardoor het ontkiemen versneld ?

Heb zelf nog maar één ontkieming (E sclavoi) en dat komt dan nog doordat 'k een opening heb gemaakt in het omhulsel. Wel heel wat minder zaden aangekocht tov jou.

gr,

Filip

• "minorgarden" started this thread

(voor)Naam: Jan

Occupation: retired

Provincie: Cornwall

Land: anders/other

Level: 23 [?]

Experience: 49.838

Next Level: 62.494

• Send private message

Taurus

3

Monday, February 8th 2010, 10:32pm

Hallo Jim,

Ik doe niets speciaals,maar ik check wel de ontwikkeling van het embryo, als na de ontwikkelingstijd sommige zaden beginnen te ontkiemen,maar dit proces zich niet voortzet, open ik de zaden aan de kant waar de radicle verschijnt, je moet dit heel voorzich doen met een scherp mesje,om te voorkomen dat je de radicle beschadigt.
In het geval van de Ceratozamia hildae had ik oorspronkelijk maar 2 ontkiemingen, na het openmaken van de zaden had ik binnen 2 dagen nog 15 ontkiemingen, de overigen hadden geen embryo.
Niet alle zaden lenen zich voor dit proces,je kunt op mijn website op de foto's zien hoe het in z'n werk gaat (Seedinformation)
groeten
jan
Jan

The guest access to this forum was limited. Overall there are 24 Postings in this thread.
To read them all you should register yourself.